Ahol évről évre ránk szakad a valóság – A World Press Photo 2020 kiállításon jártunk

Klímaválság, politikai tüntetések és menekültek – ezekkel a szavakkal foglalható össze nagy vonalakban az idei World Press Photo kiállítás tematikája. A világ legnívósabb sajtófotó-kiállításán évről évre szembesülünk a kényelmetlen valósággal, ami egyszerre megrázó és felszabadító élmény. A kiállítás október 25-éig még megtekinthető a Magyar Nemzeti Múzeumban.

A World Press Photo kiállítás története az ötvenes évek Hollandiájáig nyúlik vissza, amikor néhányan elhatározták, hogy kellene indítani egy sajtófotó-versenyt. A verseny néhány év alatt világméretűre nőtte ki magát: az ideire például 125 ország mintegy 4282 fotósa nevezett, összesen 73996 képpel. A verseny díjazott fotóiból minden évben vándorkiállítást rendeznek, melyet 50 ország több mint 120 városában milliók tekintenek meg évente. A fotók készítői emberiséggel, környezettel kapcsolatos témákra hívják fel a figyelmet, melynek célja a többség számára idegen valóság megmutatásán kívül az érzelmekre való hatásgyakorlás – amit elég jól csinálnak!

Kiállítás a pandémia idején

A koronavírus-járvány természetesen a kiállításlátogatások forgatókönyvét is átírta. A Múzeumba belépve – ahol természetesen kötelező a maszk – rögtön érintésmentes lázmérőkkel fogadtak minket. A létszámkorlát itt is él: a néhány tágas teremnyi kiállítást egyszerre összesen 150 ember tekintheti meg, a vásárolt jegyekhez ennek megfelelően a látogatási időpont is hozzá van rendelve. A kellemetlen helyzet ellenére a létszámkorlát jót tett a kiállítás légkörének, kényelmetlenségek nélkül közel lehetett menni a képekhez és elolvasni a hozzájuk kapcsolódó történeteket anélkül, hogy folyamatosan nekimennénk másoknak.

world-press-phot-20201-egyetemistak-magazinjaAz első fotó, amit a terembe belépve meglátunk: polgári kormányzást követelő tüntetés Szudánban, áramszünet miatt mobiltelefonok fényében.

Hogyan kell ezt elképzelni?

Először is: a World Press-t nem elképzelni kell, hanem elmenni rá! A kiállítás a média vagy a fotózás iránti különösebb érdeklődés nélkül is gondolatébresztő erejű. A kiállított képeket rendszerint a világ minden tájáról válogatják össze aszerint, hogy azok mennyire pontosan és etikusan ábrázolják a – sokak által nem ismert – valóságot. A kiválasztott fotók legfontosabb közös tulajdonsága, hogy valamiféle történetet mesélnek – gyakran egyéni történeteket, melyek aztán mégis egy kultúrával, egy csoporttal lesznek azonosíthatóak, és ezzel átfogó képet nyújtanak a világról, melyben élünk. A fotós és a látogató egyaránt mintegy felülről, a szerencsésebb helyzetben lévő ember pozíciójából szemléli ezeket az eseményeket, mégsincs szó leereszkedő sajnálatkeltésről. A kiállítás képei a világ minden tájának szépségeit és szörnyűségeit egyaránt ugyanabban a tiszteletteljes bánásmódban részesítik. A jóléti társadalom tagja körbesétál a nyomorban élők, az életükért, autonómiájukért küzdők között – és onnantól kezdve egyszerűen csak embernek érzi magát.

world-press-phot-20202-egyetemistak-magazinjaGyászoló emberek Etiópiában. A Boeing 737 MAX gép felszállás után rögtön a földbe csapódott. A kiállítás egyik legmegrázóbb darabja, ami könnyet csalt a szemünkbe.

A World Press Photo a modern, vizualitásra épülő világ kiváló eszköze arra, hogy az emberek fejébe befészkeljék magukat a társadalmi problémák. Olvasni kevesen akarnak, látni viszont annál többen – a sajtófotós pedig ott van, szinte beépülve a helyzetbe, amit megörökít, és ezzel bevonja a nézőt is az eseményekbe. A kiállítás, talán önkéntelenül, de jó célra használja az emberek katasztrófaturizmusra való hajlamát.

Akire büszkék lehetünk

Egyáltalán nem ritkaság, hogy a World Press Photo kiállítás egy vagy több díját magyar származású fotós viszi el. Idén Esther Horvath, a National Geographic fotográfusa a The New York Times-nak készített fotójával első magyar nőként nyerte el az első helyet az Environment kategória egyedi képei közül. A kép a klímavédelem tudományos alapjának megtámogatására indult Polarstern expedíció keretein belül készült.

world-press-phot-20203-egyetemistak-magazinjaA magyar származású Esther Horvath fotója két jegesmedvéről a Polarstern kutatóhajó műszereinek közelében.

Na jó, hol lehet jegyet venni?

Ha felkeltettem az érdeklődésed – és remélem, hogy igen; hát mi másért írnék erről cikket? –, a jó hír az, hogy a kiállítást október 25-ig még meg tudod tekinteni a Magyar Nemzeti Múzeumban. 26 év alatt és diákigazolvánnyal mindössze 1000 forint a belépő, amit a helyszínen is megvásárolhatsz, de a Magyar Nemzeti Múzeum honlapján is elérhető. Ha pedig nem sikerül eljutnod, az elgondolkodtató fotókról így sem kell lemaradnod: a nyertes képek a hozzájuk kapcsolódó történetekkel együtt ingyenesen letölthetők a Múzeum honlapjáról.

EnglishGermanHungarian