tavoktatas-vs-hagyomanyos-egytemesitak-magazinja

Mit akar az egyetemista? -Távoktatás vs. hagyományos oktatás

A nyár folyamán számos egyetem bejelentette (pl. az ELTE), hogy az őszi félévre úgynevezett hibrid oktatással készülnek, ami azt jelenti, hogy csak a kisebb létszámú gyakorlati órákon, illetve a szemináriumokon kötelező a személyes részvétel, a nagyelőadások azonban online keretek között kerülnek megtartásra. Néhány felsőoktatási intézmény viszont egyelőre a hagyományos oktatásra készül, természetesen a járványügyi intézkedések megfelelő betartásával. Közéjük tartozik a Pécsi Tudományegyetem is, amely a személyes jelenléthez kötött előadások mellett lehetőséget biztosít a koronavírus miatt külföldön rekedt vagy a veszélyeztetett hallgatók számára, hogy a tanulmányaikat online keretek között folytathassák.

De vajon mi a legjobb az egyetemisták számára?

tavoktatas-vs-hagyomanyos1-egytemesitak-magazinjaA tavaszi szemeszterben megvalósuló távoktatás megítélése eléggé megosztó volt. Voltak, akik egyfajta „szabadságként” élték meg a helyzetet, mivel nem kellett bejárni az előadásokra és a szemináriumokra/gyakorlati órákra. Mások azonban fenntartásokkal kezelték az eddigitől eltérő oktatási rendszer, illetve a távvizsgák lebonyolításának sikerességét.  Sokan pozitívnak találták az online oktatásban, hogy a különböző platformokra feltett előadásokat bármikor újranézhették/újrahallgathatták. Emellett, ha élőben megtartották valamelyik órát, akkor azt a hallgató a saját szobájában, kényelmes kis környezetében követhette végig. Mindemellett, az utazás elmaradásával rengeteg időt meg lehetett spórolni. Ugyanakkor otthon általában sokkal nehezebb jól beosztani az időt, és a motiváció is sokszor kevesebb, mint amikor bent vagyunk az egyetemen és (jó esetben) figyelünk, illetve jegyzetelünk az előadáson. A távvizsgák esetében az írásbeli vizsgák kaptak rengeteg kritikát. Szerintem mindenki találkozott olyan mémmel, ami a „rövid idő alatt kell rengeteg kérdést megválaszolni” problémát figurázza ki. Mivel ezeket a vizsgákat személyes jelenlét hiányában nem nagyon lehetett felügyelni, így az oktatók többsége a rövid időkeret megadásával akarta a csalás lehetőségét elkerülni. Azonban az időhiány miatt rengetegen nem tudták befejezni a vizsgájukat, így az vagy nem vagy legalábbis rosszabb jeggyel sikerült. Véleményem szerint, ha valaki segítséget akar használni a vizsgájához, őt a rövid idő sem fogja ebben meggátolni, viszont aki pedig becsületesen felkészült, csak nem tud villámsebességgel gépelni és át szeretné gondolni a válaszait, azzal szemben ez a megoldás rendkívül hátrányos. A szóbeli távvizsgáktól is sokan tartottak, főleg a technikai problémák bekövetkezésének lehetősége miatt. Mi van, ha nem halljuk egymást a tanárral? Mi történik, ha megszakad a feleletem? Ilyen, és ehhez hasonló kérdések szerintem mindenkiben felmerültek vizsgaidőszak előtt. Emellett sok helyen, köztük a pécsi jogi karon is a hagyományos tételhúzás helyett több témakörből kisebb, rövid kérdéseket kaptak a hallgatók, melyeket rövid gondolkodási idő után meg kellett válaszolniuk. Természetesen valaki az ilyen típusú felelést jobban kedveli, mert több témából nagyobb eséllyel kap olyan kérdést, amire tud válaszolni, azonban sokan szeretik inkább leírni a gondolataikat -mielőtt felelnének szóban- az azonnali válaszadás helyett. Az online szóbeli vizsgák mellett is legtöbbször az az érv szólt, hogy nem kell utazni, amivel azért a legtöbb esetben sok időt és energiát spórolunk.

Melyik lenne jobb? Online oktatás vagy hagyományos oktatás?

Én személy szerint a távoktatással nagyon meg voltam elégedve, ugyanis oktatóink mindig időben feltöltötték a tananyagot, és a hanganyaggal ellátott kéziratok, diasorok is érthetőek voltak. Egyedül a sok beadandóhoz kellett hozzászoknom, hiszen azelőtt csupán 1-2 szeminárium esetében kellett ilyen feladatot csinálnom, idén viszont az összes év közben teljesítendő tantárgyból kellett beadandót készítenem. Viszonylag hamar átálltam az új rendszerre, megtanultam beosztani az időmet. A vizsgaidőszaktól én is tartottam egy kicsit, ugyanis sajnos hajlamos vagyok lebokkolni vagy összekeverni adatokat, ha azonnal kell válaszolni egy feltett kérdésre, ezért jobban szeretek tételt húzni és azt kidolgozni. Szerencsére az online vizsgák során is egész jól sikerültek a vizsgáim, az idei tavaszi félévem sikerült eddig a legjobban. Azonban örülök, hogy szeptemberi félévet hagyományos oktatással folytatjuk, mert Pécs mellett az évfolyamtársaim is nagyon hiányoznak már. Remélhetőleg a járványügyi szabályok betartásával elkerülhetjük az márciusi-áprilisi helyzetet és a következő vizsgaidőszakban már a hagyományos keretek között vizsgázhatunk!

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian