tata-eötvös-jozsef-gimnazium

Egy gimnázium helytállása napjaink viharában, koronavírus idején

A koronavírus napjaink legrelevánsabb témaköre, és ez nem véletlen, hiszen az életünket rengeteg tekintetben megváltoztatta. Ilyen az oktatás is. Rengeteg változtatást kell eszközölnie az oktatóknak, mind a felsőoktatásban, mind a gimnáziumokban és természetesen az általános iskolákban is. Jelen cikkben a gimnáziumok oktatási reformjait mutatjuk be. Horváth Krisztián, a tatai Eötvös József Gimnázium egyik tanára, illetve az egyik osztály osztályfőnöke, szívesen vállalta, hogy pár kérdésre válaszol.

INTERJÚ

Mennyire flexibilisek a diákok a távoktatást illetően?

horvath-krisztianHorváth Krisztián: Addig, amíg az okostelefonjukon használható alkalmazásokhoz jutnak, gyorsan tudnak alkalmazkodni, de ha asztali számítógépen kell dolgozniuk, akkor már nem olyan fürgék.

Mit gondol az online oktatás hatékonyságáról, így a koronavírus-járvány idején?

Horváth Krisztián: Abban az esetben, ha a feltételek adottak és sikerül a diákokban tudatosítani, hogy ebben a rendszerben az ő szerepük és felelősségük nagyobb, mint a tanáré, akkor rendkívül hatékony lehet ez a tanulási forma, hiszen megszűnik a holtidő.

Hogyan tudják elérni a diákokat?

Horváth Krisztián: Már korábban is létrehoztunk egy Messenger csoportot, ami a leggyorsabb és legmegbízhatóbb fórum jelenleg a rövid információk adására és fogadására, de a házi feladatokat az elektronikus naplóban rögzítjük, ami hivatalossá teszi a kommunikációt.

Milyen szankciórendszer áll rendelkezésükre az esetleges ellenszegülések elkerülésének érdekében?

Horváth Krisztián: Nem hiszem, hogy a jelenlegi nehéz helyzetben terhelni kellene a diákokat szankciókkal. Számukra a legnehezebb feldolgozni ezt a bizonytalan és félelmetes állapotot. Gondoljunk bele, eddig az iskola minden tekintetben biztonságot nyújtott nekik és ezt az érzést az egyik napról a másikra elveszítették.

Mennyire roncsolhatja a távoktatás a tanár-diák viszonyt?

Horváth Krisztián: A távoktatás személytelenné teszi ezt a kapcsolatot, én magam is érzem a társaságuk hiányát. Ebben a szakmában a személyes kapcsolat, a közösséghez való tartozás a legvonzóbb. Hiányzik a jókedvük, a mosolyuk, az energiájuk és még sorolhatnám. Gondolom, mindenki tudja mennyire sokat ad egy ilyen kapcsolat érzelmileg mindkét félnek.

A számonkérésekre milyen megoldásokkal állnak elő a tanárok?

Horváth Krisztián: A virtuális világban nem tartom hasznosnak a hagyományos értelemben vett számonkéréseket, mint például a tesztfeladatok megoldása jegyre. Sokkal nagyobb hangsúlyt kap viszont a véleményalkotás és az önálló fogalmazás megírása. A szóbeli feleletet szintén sikeresen alkalmazhatjuk az idegen nyelvi órák esetében. Egyéb tantárgy tekintetében már kétlem, hogy ez valós képet adna a tudásukról akkor, ha nem látom, hogy milyen forrásokat használ a felelet közben.

Milyen elképzelések vannak a diákok motiválatlanságának elkerülésére?

Horváth Krisztián: Mivel egy jó tanár példát mutat, egy jó tanár a személyes kommunikációban hiteles, egy jó tanár a személyiségével és fellépésével is motivál, nehezen tudok erre válaszolni.

 

Kétségtelen, hogy a koronavírus nagyban befolyásolja az oktatást. A koronavírus lecsengése után milyen maradandó nyoma lehet a középiskolai oktatáson belül a koronának?

Horváth Krisztián: Bízom benne, hogy ezzel az új tanítási stílussal és az rengeteg új módszerrel mindenki rájön, hogy a régi oktatási rendszer már nem folytatható tovább. Ne várjuk el a diákoktól, hogy egy ütemben haladjanak mindenkivel. Az egyéni haladási ütem és a differenciált oktatás sokkal nagyobb eredményeket hoz.

Pillanatnyilag próbálgatja szárnyait ez az új oktatási rendszer, de Ön szerint, hogyha hatékonyan működne, akkor felválthatná a „hagyományos” tanítást?

Horváth Krisztián: Szerintem a két rendszert ötvözni kell. Az iskola, mint szociális közeg, nélkülözhetetlen, de ezt a diákok is tudják. Sem ők, sem a tanárok nem akarnak egy gép előtt ülni egész nap. Mindenkinek szüksége van társaságra. Nem hiszem, hogy ezt itt részleteznem kellene. Nyelvtanárként mindig is fontosnak tartottam, hogy folyamatosan használjuk az idegen nyelvet az órán, vagyis beszélgessünk. A tananyaghoz való görcsös ragaszkodást kellene már elengednünk országos szinten. A diákokat pedig bátorítani kell a kreatív gondolkodásra, a véleményük vállalására és nem azt kellene jutalmaznunk, hogy milyen gyorsan talál meg egy adatot a telefonján. Amennyiben a hagyományos tanítás azt jelenti, hogy iskolába kell járni és társaságban kell élni, akkor gyorsan találjuk meg a vírus ellenszerét, mert ez a virtuális világ ártalmas a gyerekeknek.

Köszönjük Horváth Krisztiánnak, a tatai Eötvös József Gimnázium tanárának a válaszokat!

likeheartlaughterwowsadangry
0

2 thoughts on “Egy gimnázium helytállása napjaink viharában, koronavírus idején

Comments are closed.

EnglishGermanHungarian