zene_es_sport.png

Sport és zene – a hivatások találkozása

Egy zenésznek sok szempontból ugyanúgy edzésben kell tartania magát, mint egy sportolónak. Annyi különbséggel, hogy míg az élsportolók, olimpikonok a nagyobb izomcsoportokat (mell, hát, comb, bicepsz, tricepsz) dolgozzák ki, egy muzsikusnak sok apró kis izmot kell összehangoltan mozgatni, megfelelő izommemóriát begyakorolni és helyes technikákat, érzeteket kialakítani.

Mindemellett ugyanúgy fontos, hogy jó kondiban legyen egy zenész, akár énekes, akár vonós-, fúvós- vagy más hangszeres. Hans-Dieter Krebs néhai német újságíró szerint a sport és a zene négy alapvető tulajdonságban osztozik:

  • előre lefektetett szabályok mentén űzhetők (amely szabályok azonban a végtelenségig variálhatóak)
  • a legmagasabb szinten megköveteli az embertől a folyamatos mentális és fizikális edzettséget
  • piramisszerű kiterjedéssel bír az amatőröktől az elitig
  • egyetemes kifejezési formákat hoz létre

Azűon keresztül való gyakorlás nagyon megterhelő lehet a szervezet számára, a folyamatos stabil testállás és a hangszeren való játszás egyaránt. Vegyük példának a fúvósokat. A fafúvós hangszerek csoportjába a fuvola, a klarinét, az oboa és a fagott, míg a rézfúvósok közé a trombita, a kürt, a harsona és a tuba tartozik. Sokkal magasabb szintre el lehet jutni, ha jó kondiban van az ember. A rekeszizom megfelelő működ(tet)ése nélkül lehetetlen olyan levegőoszlopot képezni, hogy az egy technikailag és zeneileg is kielégítő hangot eredményezzen. Fontos megemlíteni, hogy az énekeseknél is pont ugyanolyan fontos a rekeszizom, ugyanolyan szerepe van a levegő áramoltatásában. Éppen ezért nagyon ajánlott a futás vagy az úszás, hiszen mindkettő mozgásforma nagyon igénybe veszi és fejleszti a tüdőkapacitást. A vonós hangszerek csoportjába a hegedű, a brácsa, a cselló és a nagybőgő tartozik. Bár a vonósok nem a légzést használják a hang megszólaltatásához, gondoljunk csak bele, hány kis apró izom összehangolt finommozgására van szükség, hogy az ember akár csak egy skálát eljátsszon.

sport_es_zene_pecsi_egyetemistak_magazinja

Ahogy a sportolókról is, ugyanúgy a zenei pályán levőkről is el lehet mondani, hogy az állandó formában maradáshoz és készenléthez nemcsak fizikai edzettség szükséges. Mindemellett hatalmas mentális terhelésnek vannak kitéve nap mint nap. A folyamatos koncentráció nagyon fárasztó, bármiről is legyen szó, de ebben is segítséget nyújt a testmozgás. A lazító gyakorlatok is legalább ugyanannyira szükségesek, hiszen az izomnak nemcsak edzettnek, de flexibilisnek is kell lennie. Néhány zenész szeret például jógázni, ami szintén frissítő hatással bír szellemileg és testileg is. Ezen kívül már vannak olyan speciális gyakorlatok, amelyek nemcsak, hogy fejlesztik a finommotorikát, de segítenek leküzdeni a fellépés legbosszantóbb velejáróját, a stresszes izgulást.

A megtervezett, ésszerű gyakorlás pontosan olyan, mint egy testépítő személyre szabott edzésterve. Ha nincs logikusan felépítve, nincs kellő bemelegítés, rendszer nélküli vagy túlhajtott, még többet árthat, mint ha kihagytunk volna egy napot. Egy hangszeresnek a túlzásba vitt, vagy rossz technikával történő gyakorlása túlterhelést eredményez, ez túlzott izomlázhoz vezethet, ami aztán még napokkal később is kihathat a teljesítményre. Ha viszont jól van ütemezve, és eléggé alapos, úgy folyamatos lehet a fejlődés.

Mindkét életpálya nagyon sok küzdelemmel jár. De nem csak a zenészeknek tesz ám jót, ha rendszeres testmozgást végeznek. Érdekes, hogy sportpszichológusok sokszor ajánlják a sportolóknak is, hogy hallgassanak zenét verseny előtt. Ennek hatására megnő a koncentráció, ami által javulhat a teljesítményük, ezt több tanulmány is bebizonyította. Ez nem valamiféle placebohatás, több kutatás is azt az eredményt mutatta, hogy a zenehallgatás az agyunk nehezen elérhető részeit is stimulálja. Ilyen például a motoros kérget is magába foglaló parietális lebeny, illetve az agynak a koordinációt befolyásoló területei. Costas Karageorghis sportpszichológust idézve: „A zene legális doppingszer a sportolók számára”. Nem véletlen, hogy számos egykori, vagy ma is aktív élsportoló tanult zenét, sportolói pályafutásuk előtt vagy akár alatt. A nemrég elhunyt kilencszeres kenuvilágbajnok, háromszoros Európa-bajnok Wichmann Tamás például gitározni tanult. Számos sportágban elengedhetetlen készség a megfelelő ütem- és ritmusérzék, és ebben rengeteget segíthet a hangszeres zenében való jártasság is.

A hangulatra is nagyon pozitív hatással lehet, nem véletlenül léteznek a csapatindulók. De nem kell feltétlen élsportolónak lenni, gyakran láthatunk olyat is, hogy valaki akár csak hobbi szinten fut vagy konditerembe jár, elengedhetetlen kelléke a telefon a fülhallgatóval. Ez is azt bizonyítja, hogy mindkét hivatás szoros összefüggésben áll egymással, és hogy milyen pozitív hatással vannak az egészségre, az életre.

Képek forrása: pexels.com

likeheartlaughterwowsadangry
Avatar
likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian