Milyen pozitív hatásai vannak a jógának?

A jóga ma már egy rendkívül elterjedt mozgásforma, ami nem véletlen. Mind a testre, mind a lélekre jótékony hatással van. A jógának több féle irányzata létezik, az egyik legismertebb talán a Hatha-jóga, ahol a „Ha” napot, a „Tha” holdat jelent. Célja, hogy megtaláljuk a köztük lévő egyensúlyt.  Bárki elkezdhet jógázni, nem kell hozzá extra hajlékonynak lenni, hiszen azt lehet fejleszteni, de türelmesnek kell lenni hozzá. Sokan nem gondolnák, de rengeteg izmot megmozgat, így könnyen lehet, hogy életünk első jógaórája után mindenünk sajog az izomláztól, és még sétálni is fáj. Na de nézzük is, milyen jótékony hatásai vannak a jógának!

  1. Csökkenti a stresszt

Minden jógaóra azzal kezdődik, hogy megfigyeljük a légzésünket, majd kontrolláljuk azt, és a gyakorlatok során is koncentrálunk a folyamatos, egyenletes légzésre. Már ez is segít abban, hogy kicsit megnyugodjunk.  A jóga megmozgatja az összes izomcsoportot, és segít a merev részek ellazításában, azonban a legjobban az óra utolsó pózánál (általában Savasanánál), érezhetjük azt, hogy sikerült kiengednünk a gőzt, és amikor kinyitjuk a szemünket, úgy érezzük, felfrissültünk.

 

  1. Segíti a szervezet méregtelenítését

Mindig, amikor valamilyen mozgásformát végzünk, legyen az futás, vagy biciklizés, testünk hőt termel, ennek eredményeként elkezdünk izzadni, azaz testünk kiadja magából a felesleges méreganyagokat. Ha jógáról van szó, akkor a méregtelenítés egy hot jóga óra keretein belül lehet a legeredményesebb, ezen az óratípuson ugyanis 30-40 fokban végzik a gyakorlatokat. A méregtelenítés mellett ez is segíti a fogyást, valamint a vérkeringésre is jótékony hatással van, lelki szempontból pedig csökkenti a stresszt, és növeli a koncentrációs képességet is. Ha tehetitek, és nem vagytok másodperceken belül rosszul a hőségben való mozgástól, mindenképp próbáljátok ki!

  1. Formálja a testet, izmokat

Ahogy már említettem, a jóga nem csak a hajlékonyságunkat fejleszti, amikor a testről van szó, hanem az izmokat is, ezáltal az alakot is. Egyes ászanák, vagyis stabil pózok leginkább a mélyizmokat érintik, de a jóga nagyon jó hatással van a gerincre, javítja a testtartást, ami nem utolsó szempont a mai világban, ahol képesek vagyunk több órát is egyhelyben ülni egy asztal előtt. Fontos azonban, hogy ezeket a gyakorlatokat jól végezzük, ugyanis ha valamit helytelenül csinálunk, ronthatunk is a helyzeten, ezért érdemes szakemberrel kezdeni a jóga gyakorlását, erre pedig szinte már minden nagyobb városban van lehetőség.

  1. Segít az elalvásban

Szinte minden ember közelében van legalább egy személy, aki rossz alvó, vagy alvászavarral küzd. Sajnos nekem sem ismeretlen a helyzet, és tényleg igaz, hogyha elalvás előtt elvégzünk néhány jógagyakorlatot, könnyebben álomba merülhetünk. Vannak pózok, gyakorlatok, amelyeket kifejezetten alvás előtt ajánlanak elvégezni, mert segítenek megnyugodni, ellazulni. Ilyen póz például az is, amikor a sarkadon ülve előre hajolsz, homlokoddal a földet érintve. Sokan egy átlagos jógaórán is képesek lennének belealudni a végpózba, de ezt csak akkor érti meg az ember, ha kipróbálja.

  1. Javítja az emésztést

Egyre több embernek vannak emésztési gondjai, és egyre több ember érzékeny egyes összetevőkre, mint például a laktóz vagy a glutén. Habár már rengeteg alternatívát ismerünk ezeknek az élelmiszereknek a helyettesítésére, a különböző emésztési problémák könnyen meg tudják keseríteni a mindennapokat. Szerencsére ugyanúgy, ahogy alvást segítő jógagyakorlatok, úgy emésztést segítő gyakorlatok is vannak, azonban alaposan utána kell nézni, hogy milyen problémára milyen pózok lehetnek pozitív hatással, ugyanis hasfájásra nem biztos, hogy megfelel az, ami a lassú emésztési gondokra. Ilyen problémák esetén nem szabad erőltetni a gyakorlatokat, csak addig szabad végezni, ameddig jól esik, inkább tartsunk szünetet, mint hogy nagyobb kárt okozzunk. A szünetek alatt tökéletes választás lehet a különböző pihenőpózok egyike, mint például az előző bekezdésben említett póz is, de természetesen ezeknek is könnyen utána tudunk nézni.

  1. Végül, de nem utolsó sorban, a jóga a nők számára kifejezetten jót tesz a nehéz napokon, ugyanis segíti a görcsök oldását és a hormonok működését is egyensúlyozza. Szerencsére vannak jógaközpontok, ahol tartanak kifejezetten erre fókuszáló órákat is.

Ezeken kívül persze még sok más terület is van, amire jótékony hatással van a jóga, de minden ember számára egy jó kikapcsolódási lehetőség lehet, csak nem szabad engedni a lustaságnak. Ha egyszer elkezdi az ember, nem tudja abbahagyni.

Photos by: Gustavo Fring, Tim Gouw, Ivan Oboleninob, Elly Fairytale

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian