vezető

„Ha hatással akarsz lenni a dolgokra, kezdd el magaddal!” – Milyen a jó vezető?

A vezetők tulajdonságainak, képességeinek, készségeinek, gondolkodásmódjának vizsgálata mindig is kutatandó téma volt. Számtalan felmérés, tanulmány készült már a témakörben, amelyek különböző aspektusokból igyekeznek megfejteni a legek titkait. Kétségkívül vannak olyan tulajdonságok, amelyekkel minden vezetőnek rendelkeznie kell, na de mik is azok?

Fontos, hogy kit kérdezünk meg a témában. Ha a vezetőket megkérdezik tulajdonságaikról, sokszor csak a pozitív, előnyös jellemvonásaikat emelik ki, a rossz tulajdonságaikról pedig valószínűleg a beosztottak tudnának mesélni. Nagyon fontos, hogy a vezető tisztában van-e a rossz és negatív tulajdonságaival, hiányosságaival és érdekelt-e a fejlődésben, az önfejlesztésben.

Elméletben a jó vezető:

  • rendelkezik vezetői képességgel
  • van releváns munka- és élettapasztalata
  • kiváló kommunikációs képesség
  • empatikus, rendelkezik megfelelő EQ-val
  • következetes, stratégiai szemléletű
  • határozott és karizmatikus
  • nyitott, rugalmas, rendelkezik hatékony probléma megoldó képességgel
  • az egész életen át tartó tanulás iránt elkötelezett
  • a fenntarthatóság és fenntartható fejlődés jegyében végzi tevékenységeit

A gyakorlat azonban mindig más. Egy vezető sem ugyanolyan, egy vezető sem rendelkezik minden fentebb említett tulajdonsággal, egy vezető sem született vezetőnek és minden vezetőnek van min fejlesztenie és hova fejlődnie. Fentebb már említést tettem arra a tényre, hogy a mindennapokban, a valóságban sokszor mások, másabbak a vezetők, mint amilyennek láttatják magukat. Sokszor nem adnak megfelelő visszajelzést, valótlanságokat állítanak (befelé és kifelé is akár), túlterhelik a munkavállalókat, nem megfelelő bérezést kapnak a dolgozók, nem biztosított az előrelépés stb.

Milyen hatással van az ilyen vezetés a vállalatokra, cégekre, munkahelyekre?

A választ tudtuk már a kérdés olvasása közben is, a kutatások pedig csak alátámasztani tudják ezt a tényt. A munkavállalóknak nagyon fontos egy munkahely tekintetében, hogy milyen légkör fogadja őket, már az első pillanattól is. A jó kollegiális viszony szinte egytől-egyig érdeke lenne mind a munkáltatónak, mind a munkavállalóknak. Ezzel szemben gyakran hallhatunk kivételezésekről, „versenyeztetésekről”, amelyek kétségkívül rontják a levegőt. Egy ilyen helyen nem szívesen végeznénk az oxigenizációt napról-napra. Egy másik fontos dolog, amelyre különös tekintetet kell fordítania a vezetőnek, a vezetőségnek, a teljesítmények megfelelő elismerése és értékelése. Az elismerés és a megbecsültség érzése minden ember számára fontos. Ha az, amiért dolgozunk, amire időt fordítunk, úgy érezzük, hogy nem kap megfelelő elismerést, nem becsülnek meg minket, annak egyértelmű eredménye lesz a csökkenő teljesítmény és motiváció. A motivációvesztett dolgozó pedig nem fog egyetlen cégnek sem profitot termelni.

Hogyan legyünk elméletben és gyakorlatban is jó vezetők?

Számtalanszor hallhatjuk, hogy milyen könnyű a vezetőknek, hiszen mi dolgozunk, ők pedig csak ülnek az irodában és dirigálnak. A jó vezetők élete azonban egyáltalán nem könnyű. A jó vezető élete végéig tanul, megfigyel, fejlődik. Tudatában van annak, hogy eredményeket nem egyedül, hanem csapatban érhet el, ennek kapcsán a jól-lét, mind a vezető, mind pedig a munkavállalók szempontjából fontos és elengedhetetlen. Az elhivatottság és a kreativitás gátja nem lehet a vezető sajátos világnézete, hiszen minél sokszínűbb egy társaság, annál többoldalúbb és annál több profillal is rendelkezhet az adott vállalat. Nem lehet eleget hangsúlyozni a kommunikáció fontosságának szerepét. A folyamatos és őszinte(!) kommunikáció bizalmat szül, a bizalom pedig elköteleződést. A kifelé történő kommunikáció szerepe is óriási. Ha a belső és külső kommunikáció nem egyezik az bizonytalanságot és zavart kelthet, amely szintén negatív hatásokat rejt magában. A bérezés. A teljesítmény értékelése történhet szóban is, amely jólesik az embernek, de a dicséretekből önmagában nem lehet megélni. A munkával arányos bérezés elégedettséget eredményez, a befektetett munkánál kicsit magasabb bérezés pedig kifejezetten motiváció élénkítő hatású, a gyorsabb fejlődés iránt elkötelezett munkáltatóknak érdemes élni ezzel a módszerrel, hiszen rövidtávon és hosszútávon is garantáltak lesznek a sikerek. A fenntarthatóság kérdésköre óriási szereppel bír nemcsak a jövő, hanem már a jelen tekintetében is. Nagyon fontos az, hogy a vezetők hogyan kezelik az egyes értékteremtő folyamatokat felelősen, hiszen a növekedésben érdekelt cégek gyakran más szempontok figyelembevételével hoznak döntéseket, alakítják tevékenységeiket.

vezetoseg

A cikk címére utalva John Maxwell-el egyetértve hiszem és vallom, hogy a vezetőknek először magukban és maguknak kell feltenni a kérdést, hogy önmaguk vezetésében milyen napi rutinokat, szokásokat sikerült kialakítaniuk, hogyan és milyen eredményeket értek el, milyen fejlődésen mentek keresztül, mit tesznek a további fejlődés érdekében.

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian