Kávé vagy tea?

Egyetemistaként biztosan te is érezted már úgy akár szorgalmi-, akár vizsgaidőszak alatt, hogy a hajnalig tartó tanulás (vagy esetleg bulizás) miatt a reggeli ébredés teljességgel esélytelen egy jó adag kotyogós nélkül. Neked sem indulhat el máshogy a reggeled, csak a jól megszokott kávé cigi szertartással? De van, hogy lehúzod a jó adag feketédet, és az sem segített, hogy élénkebb legyél? Ha ébren kell maradni, valaki a kávéra, valaki a teára esküszik. Vajon melyik a jobb? Mindkettő egyaránt koffein tartalmú ital, melynek rendszeres, ám mértékletes fogyasztása pozitív hatással van az egészségünkre.

Miért a kávé?

A serkentő hatóanyag a kávéban például alkalmas az agyi funkciók védelmére és hatékonyan lép fel az Alzheimer-kór kialakulása ellen. Ezen kívül meggátolja a koleszterin káros hatását és segít olyan krónikus betegségek megelőzésében is, mint például cukorbetegség, magas vérnyomás, a Parkinson-kór vagy a májbetegségek. Egyesek szerint az, aki rendszeresen iszik kávét, hosszabb élettartamban bízhat. A koffein fokozza a vérbőséget is ezért, ha fáj a fejed, mielőtt szaladnál a patikába gyógyszerért, inkább igyál egy csésze jó feketét!

Bár számos pozitív hatása van, elsősorban mégis az íze, valamint a fáradtságérzet csökkentése és a koncentráció növelése miatt isszuk. Amellett, hogy jót tesz az egészségünknek, a kávé gyakran játszik szerepet a szociális életünkben is. Sokszor megyünk randipartnerünkkel egy kávézóba, de baráti társaságok összejöveteléhez vagy más társasági eseményekhez is remek választás.

Miért a tea?

A tea legalább ugyanannyira népszerű, különösen, ha náthás az ember. Előnye, hogy nagyon sokféle létezik belőle, rengeteg különböző ízből választhatunk. A rendszeres teafogyasztás erősebb immunrendszert eredményez. Csökkenti a rák kialakulásának kockázatát (leginkább a vastag- és végbélrákét), ugyanúgy a szív- és érrendszeri megbetegedések jelentkezésének esélyét, mint például a stroke. A benne lévő fluoriddal pedig megelőzhetjük a fogszuvasodást, segít a fogzománc és az ínyünk épségének megőrzésében. A tea rendszeres fogyasztásával csökkenhet a csontritkulás veszélye is.

Ezeket a pozitív hatásokat leginkább a zöldteának köszönhetjük, gyümölcsös teákat inkább az ízük miatt fogyasztunk. A zöldteában megtalálható L-theanine aminosav, ami a relaxációban lesz segítségünkre. Gyulladáscsökkentő hatással is bír és magas az antioxidáns tartalma. Testsúly és vércukorszint szabályozására is már régóta használják. Fontos azonban megemlíteni, hogy bár kevesen isszák tejjel a teát, a tejtől a tea veszíthet jótékony hatásából.

Akkor melyiket válasszam?

Bár én inkább kávé-párti vagyok és szinte csak akkor iszom teát, ha meg vagyok fázva, mindkettőnek megvan a maga előnye. Sajnos azonban nem mehetünk el a túlzásba vitt fogyasztás káros hatásai mellett. Mindenki szervezete másképp reagál a koffeinre, de akik érzékenyebbek rá és meghaladják a mértéket, gyakran jelentkezhet náluk remegés, nyugtalanság, megemelkedett vérnyomás, illetve emésztőrendszeri panaszok. A tea előnye a kávéval szemben, hogy kisebb eséllyel okoz álmatlanságot és alvási zavarokat. Hátránya viszont, hogy erősebben elszíneződnek tőle a fogak. Reflux vagy fekélybetegség esetén mindenképpen kerüld a kávét!

Na de melyik fog minket jobban felébreszteni? Melyik lesz a hatásosabb? Mindkét italban pontosan ugyanaz a koffein található meg, mégis másképpen fejti ki hatását a teában, mint a kávéban. Ennek oka, hogy a teafűnek kevesebb a koffein tartalma, mint a kávébabnak, valamint a hatóanyag a csersavhoz kötődik, ami meggátolja a koffeint teljes mértékű felszívódását. Nem mindegy, hogy a teafű mennyi ideig ázik a vízben. Rövid idő alatt kevesebb mennyiségű csersav oldódik ki, így a koffein jobban érvényesülhet. Hosszabb áztatásnál az egyre több felszabaduló cserzőanyag révén „enyhül” a tea, és kevésbé pörgeti fel a fogyasztóját. Éppen emiatt a kávé hamarabb fejti ki hatását, hiszen azonnal a véráramba kerül a koffein, melynek hatására adrenalin szabadul fel. A teának az élénkítő hatása ezzel szemben később jelentkezik, de ugyanakkor tovább is tart. Ez kicsit hasonlít a cukor és a lassan felszívódó szénhidrát esetéhez.

Manuela Marin táplálkozási tanácsadó mindkettő ital mértékletes fogyasztását ajánlja addig, amíg az illető nem szomját akarja oltani velük. Ez ugyanis ártalmas a szervezet vízhatására nézve. 2-3 csészétől tehát nem lesz semmi bajod, ha közben odafigyelsz a megfelelő folyadék utánpótlásra.

 képek forrása: Pexels.com, Origo.hu

likeheartlaughterwowsadangry
Avatar
likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian