pte_btk_mentorklub_pecsi_egyetemistak_magazinja

Ismerd meg a Pécsi Tudományegyetem új hallgatói mentorait II. rész – Interjú a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar mentoraival

Cikksorozatunk második részében a PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar új hallgatói mentorait ismerhetitek meg, akik mesélnek eddigi tanulmányi tapasztalataikról és hogy milyennek képzelik el magukat mentorként. Hont Zsanettel, Berki Albert Alexszel és Androvics K. Balázzsal beszélgettünk. Zsanett harmadéves történelem-földrajz szakos tanár-, Albert végzős magyar-történelem szakos tanárhallgató, míg Balázs joghallgatói tanulmányai mellett most kezdte el az első évét kommunikáció- és médiatudomány szakon.

Miért jelentkeztél a Mentorklubba?

hont_zsanett_interju_mentorklub_pte_pecsi_egyetemistak_magazinjaHont Zsanett: Egy kihívás számomra, hogy tényleg képes vagyok-e másokon segíteni és erőt nyújtani. Ez egy jó tapasztalatszerzés is, mivel leendő tanárként egész pályafutásom alatt ezt fogom tenni.

albi_mentorklub_pte_pecsi_egyetemistak_magazinjaBerki Albert Alex: 2013 óta vagyok a PTE hallgatója, és úgy gondolom, az eltelt évek alatt rengeteg tapasztalatra tettem szert. Másodévesként kezdtem el tevékenykedni a Hallgatói Önkormányzatban, és azóta is minden évben kiveszem a részem olyan munkakörökben, amik a hallgatói életet segítik. Mentorként az egyik legfőbb célom motiválni a hallgatótársamat. Éltem már meg kudarcokat nehéz kurzusok teljesítésével, de mindig sikerült erőre kapnom, és sikeresen vizsgázni. Az évfolyamtársaim között sem én vagyok az egyetlen, aki hasonló sikertelenségeket élt meg eleinte, és úgy gondolom, az alsóbb évesek is ütközhetnek sajnos ilyen akadályokba. Én szeretném átlendíteni a társaimat ezeken az akadályokon a saját tanulási módszereimmel, a történetemmel, szeretném, ha látnák a fényt az alagút végén. Az ösztöndíj pályázatos munkám során azt vettem észre, hogy hiába megy kör-email a friss pályázatokról, eseményekről, sokan sajnos spamként kezelik az ilyen üzeneteket. Én szeretném, ha minél több hallgatótársamhoz jutnának el ténylegesen az információk, és élnének az egyetem adta lehetőségekkel.

androvics_k_balazs_mentorklub_pte_pecsi_egyetemistak_magazinjaAndrovics K. Balázs: Még 2018 őszén jelentkeztem a Karrier Iroda mentorpályázatára. Akkor, amikor még neve se volt, koncepciója se igazán és az oktatómentorokon kívül egy hallgatója sem volt a programnak. Őszintén szólva nem tudtam, mire vállalkozom. Az ELTE ÁJK Mentorprogramját lestem meg és bíztam abban, hogy valami hasonlóan hasznos program részese lehetek majd. Az embereknek mindig szerettem segíteni, de akkor még zöldfülű elsőévesként csak bizakodhattam, hogy pályázatom elnyeri a döntéshozók bizalmát.

Véleményed szerint milyen az ideális mentor?

Hont Zsanett: Szerintem egy jó mentorra mindig lehet számítani, és próbálja legjobb tudása szerint segíteni a mentoráltját mind tanulmányilag, mind lelkileg.

Berki Albert Alex: Szerintem a jó mentor nyitott, empatikus, tájékozott és hiteles. Nyitottnak kell lennie arra, hogy új embereket ismer meg. Empatikusnak kell lennie, hiszen egy leendő mentoráltnak lehet nagyon egyedi története, problémája, amit tudnia kell a helyén kezelni. A tájékozottság azért fontos, hogy minden friss információt el tudjon juttatni a mentor a mentoráltjához. Hitelesség alatt pedig azt értem, hogy ne akarjon több lenni a mentor, ami. Azzal segíthet talán a legtöbbet, ha őszinte, és tapasztalatait megosztva meg meri mutatni gyengeségeit és erősségeit egyaránt.

Androvics K. Balázs: Nincs ideális mentor. Minden ember más és más. Ha most körbenézek az ÁJK-s mentortársaim és a BTK-s mentortársaim között elmondhatom, hogy nincs két egyforma mentor, ahogy két egyforma mentorált sincs. Minden probléma más. Mindenkinek a problémája egyedi. Mi pedig azért vagyunk, hogy mind a saját kompetenciánknak megfelelően segíteni tudjunk. Az viszont vitathatatlan, hogy néhány fontos tulajdonság azért nélkülözhetetlen egy mentor számára. Ilyen az empátia, a segítőkészség, a megbízhatóság.

Az online oktatás, illetve a távvizsgázás terén milyen tanácsokkal látnád el az elsőéveseket?

Hont Zsanett: Az online oktatásnak sok hátránya van, ezért én mindenképp azt javaslom, hogy ugyanúgy minden héten hallgassák meg és jegyzeteljék ki az előadásokat, ezt ne hallogassák semmiképp se. Fontos, hogy a vizsgáikat helyesen osszák be, mivel ha esetleg egy vizsga elsőre nem sikerülne, még legyen idő a javításra. Ami a legfontosabb, hogy merjenek segítséget kérni az oktatótól, a hallgatótársaiktól, mentoroktól!

Berki Albert Alex: Tartsuk szem előtt, hogy ez a helyzet nemcsak a hallgatóknak, de az oktatóknak is nagyon új. Legyünk türelmesek és megértőek az oktatóinkkal, akik még így is a lehető legtöbb tudást próbálják átadni nekünk.

Ha otthonról hallgatjuk a kurzusokat, érdemes napirendet készíteni, hogy ne mosódjanak össze a napok, és hogy minél több időt hasznosan tudjunk tölteni.

A távvizsgázást pedig gyakorolhatjuk a csoporttársainkkal, úgy, ha együtt tanulunk online vagy kikérdezzük egymástól az anyagot.

Androvics K. Balázs: No ez az a kérdéskör, ahol az én kompetenciám megbukik. Úgy, mint hallgató elmondhatom, hogy utálom a távoktatást és a távvizsgáztatást. Úgy, mint mentor viszont csak tanácsolni tudom, hogy minden online üzenetet nézzenek át a hallgatók. Gondolok itt a Teams, a Neptun és egyéb felületeken érkező hivatalos üzenetekre. Sokszor elveszhetünk a soknak tűnő online feladatban, nem tudjuk mit, mikorra, hova töltsünk fel. Vezessünk határidőnaplót vagy programtervezőt, ahova ezeket felvezetjük. Reggel pedig mindig kezdjük a napot ezek átnézésével. Talán ez segíthet leginkább, ha ezt az időszakot tudatosan, tervezetten vészeljük át, együtt.

Van bármi, amit másképp csináltál volna gólyaként?

Hont Zsanett: Igen, többet kérdeztem volna az oktatóktól és a hallgatótársaimtól. Emellett nyitottabbnak kellett volna lennem.

Berki Albert Alex: Szerencsére nem. Annak ellenére, hogy nem ismertem gólya létem előtt senkit egyetemen, hamar jóban lettem a csoporttársaimmal, és mai napig tartó szoros barátságokat kötöttem. Próbáltam nyitott lenni a rám váró, akkor még ismeretlenre, és hatalmas élménynek éltem meg minden új találkozást és egyetemi programot.

Androvics K. Balázs: Gólyaként azonnal belecsöppentem a hallgatói élet sodrásába. Ez a sodrás azóta is tart. Nagyon sok mindent tudhatok magaménak, mint emlékekben, mint tettekben. A gólyatáborba nem tudtam eljutni, amit bánok, de nagyon gyorsan barátokra találtam az első hetekben. Most, hogy ismét gólya vagyok a bölcsészkaron, van lehetőségem az esetleges hibáimat kijavítani. A sok teendőm mellett igyekszem minden órát látogatni, szorgosan jegyzetelni, figyelni és számot adni az adott pillanatban a megszerzett tudásról.

Várod már a mentori tevékenységed elkezdését?

Hont Zsanett: Az igazság az, hogy már az első héten sokat gondolkodtunk, hogyan népszerűsíthetnénk a Mentorklubot. Remélem minél több embert fogok így megismerni és támogatni. Nagyon várom már, hogy valakin tényleg tudjak segíteni és ha kicsit is, de előrébb juthasson a célja felé úgy, hogy én ebben segítem. Nagyon örülök, hogy egy ilyen lelkes csapat része lehetek.

Berki Albert Alex: Természetesen igen. A mentorság szó jelentése számomra egyenlő a segítséggel. Ezért is bízom benne nagyon, hogy a mentoráltjaimnak úgy és ott tudok majd segíteni, ahogy és ahol arra épp nekik a leginkább szükségük van.

Androvics K. Balázs: A mentori tevékenységet most két éve végzem a jogi karon. Az induló csapat – bízom benne – meghatározó alapköve vagyok. A jogi karon az idéntől csak, mint önkéntes mentor, míg a bölcsészkaron hivatalos mentorként folytatom tevékenységem. Bízom abban, hogy itt is ugyanúgy helyt állok majd és a már kialakult fantasztikus BTK-s mentorklub csapatának szerves részévé válthatok. Izgatottan várom a közös munkát új oktatómentoraimmal és hallgatói mentortársaimmal.

Köszönöm szépen Zsaninak, Albertnek és Balázsnak az interjút!

A Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar hallgatóit biztatom, hogy forduljanak hozzájuk bizalommal, hiszen mindhárman fantasztikus és segítőkész emberek.

likeheartlaughterwowsadangry
Burka Eszter

Sziasztok! Burka Eszter vagyok, másodéves joghallgató, emellett a Media Iuris szerkesztője. Általában egyetemi eseményekről írok beszámolókat, illetve interjút készítek a kar oktatóival és hallgatóival. Mindezek mellett olvashattok tőlem tanulással kapcsolatos cikkeket is, melyeknek célja, hogy segítsem és motiváljam a “sorstársaimat”. Ezen kívül a későbbiekben szeretnék közéleti témákról is írni, ugyanis szeretném azokról is leírni a gondolataimat. Ha jobban meg szeretnétek ismerni, akkor kövessetek Facebookon, illetve Instagramon!

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian