mentor_pecsi_egyetemistak_magazinja

Ismerd meg a Pécsi Tudományegyetem új hallgatói mentorait I. rész -Interjú Kiss Mátyással és Burka Eszterrel

A múlt héten beszámoltunk a 2020. szeptember 10-11-i Mentortréningről, amely során a PTE különböző karainak újdonsült hallgatói mentorai kaptak tájékoztatást a leendő feladataik ellátásához szükséges ismeretekről. Ahogy ígértük, az elkövetkezendő cikksorozatunkban karonként lebontva bemutatkoznak az új mentorok, hogy még jobban megismerhessék őket a hallgatók. Elsőként Kiss Mátyással és Burka Eszterrel készítettünk interjút, akik a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának harmadéves jogászhallgatói.

Miért szerettél volna hallgatói mentor lenni?

Kiss Mátyás: Általános iskolában és gimnáziumban is mindig vonzó volt számomra a lehetőség, hogy azokat a hallgatókat, akiknek bármilyen problémája van, vagy akármilyen segítségre szorulnak, támogatni tudjam. A Mentorklub tevékenységét az alapításától fogva figyelemmel követtem, és úgy gondolom, hogy nagyon hasznos az a segítő tevékenység, ami ezen szerv keretein belül történik. Ez a kari szerv ideális hely arra, hogy az a hallgató, akinek akár tanulmányi, akár egyéb téren nehézségei adódnak, választ kapjon a kérdéseire. Szeretnék segíteni bárkinek, akiknek az egyetemi élettel kapcsolatban bármilyen problémája akad.

Burka Eszter: Matyihoz hasonlóan én is a kezdetektől fogva figyelemmel kísértem mind a hallgatói, mind az oktatói mentorok munkáját és nagyon hasznosnak találtam, hiszen rengeteg hallgatónak tudtak segíteni akár tanulási, akár személyes probléma esetén. Mindezek mellett a Mentorklub által szervezett események is nagyon jók, ugyanis a segítség mellett a közösségépítő szerepük is érvényesül. Mivel már az ötödik szemesztert kezdem a pécsi jogi karon, számos tapasztalattal rendelkezem a tanulás és a vizsgák terén is. A sikerek mellett fontosnak tartom megemlíteni az elsőéves nehézségeimet, kudarcaimat is, hiszen ezáltal leszek hiteles mentor a hallgatók szemében és így ők is jobban tudnak figyelni azon hibák elkerülésére, amiket anno én is elkövettem. Bízom benne, hogy ha egy keveset is, de mindenképpen tudok valamilyen segítséget, támogatást nyújtani a hozzám forduló hallgatóknak.

Mik azok a tulajdonságaid, amelyek alapján segíteni tudsz a hallgatóknak?

Kiss Mátyás: Szerintem egy jó mentor kellően empatikus, és megértően áll bármilyen szituációhoz, amivel őt megkeresik. Türelmes, segítőkész és önálló. Én csak remélni tudom, hogy rendelkezek ezekkel a tulajdonságokkal, igyekszem ezeket fejleszteni, és szeretnék jó mentor lenni.

Burka Eszter: Úgy gondolom, hogy a mentori tevékenységhez elengedhetetlen az empátia és a türelem. Mivel egy másik hallgatóval fogunk foglalkozni, nagyon fontos, hogy átérezzük a helyzetét és megértően álljunk a problémájához, legyen az tanulási vagy bármilyen más jellegű. Emellett fontos a csapatmunka és kompromisszumkészség mindkét fél részéről. Véleményem szerint én rendelkezek ezekkel a tulajdonságokkal és mindig arra törekszem, hogy biztassam a másik felet arra, hogy igenis képes fejlődni. Szerintem az ideális mentor nem más helyett oldja meg a problémát, hanem csupán útmutatást nyújt, hogy hogyan lehetne egy „másik irányban” elindulni. Én is ezt szeretném megvalósítani.

Nagy valószínűséggel az idei félévben is távvizsgáztatásra kerül sor. Mit tanácsolsz az elsőéveseknek, mire figyeljenek oda az online vizsgákra való felkészülés során?

Kiss Mátyás: Az első online vizsga okozhat némi izgalmat és meglepetéseket, mindenkinek meg kell szoknia, milyen egy a szokásostól eltérő számonkérés. A Teams-en történő vizsgákhoz annyi tanácsot tudnék adni, hogy a vizsga előtt mindenki próbálja ki, milyen egy Teams-es hívás, hogy működik-e a kamerája és a mikrofonja, így elkerülheti azt, hogy a vizsga kezdésekor szembesüljön az esetleges technikai problémákkal. Az Unipollos vizsgák esetében – tehát amik nem élőszóban, hanem az online térben írásban történnek – azt tudnám tanácsolni, hogy a vizsga előtt pár perccel álljanak készenlétben, hogyha megnyílik a lehetőség a vizsgázásra, azonnal tudjanak kezdeni, és lehetőség szerint törekedjenek a gyorsírásra, így elkerülhetik azt, hogy lejárjon a rendelkezésre álló idő.

Burka Eszter: Bevallom őszintén, hogy az előző félévben én is kicsit félve gondoltam a távolléti vizsgákra. Az a típus vagyok, aki szereti jól átgondolni a mondanivalóját és ehhez viszonylag több időre van szüksége. Megszoktam már a jelenléti vizsgáknál, hogy kihúzom a tételt és van kidolgozási időm, és amíg az előttem lévő hallgató felel, összeszedem a gondolataim. Nos, ez sajnos az online vizsgák esetében nem valósítható meg, azonban az oktatók segítőkészsége megnyugtatott és egészen jó feleleteket produkáltam. Szóval a szóbeli vizsgákhoz azt tanácsolnám mindenkinek, hogy a tételeken, témakörökön belül azokra a részekre koncentráljanak legjobban, amikről viszonylag rövid időn belül be tudnak számolni egy felelet során. Az írásbeli vizsgák esetében nagyon figyeljünk az időkorlátra, és lehetőleg eszerint osszuk be a feladatokra szánt időt és sajnos a gyorsaságra is törekedni kell.

Harmadéves fejjel van bármi, amit gólyaként másként csináltál volna?

Kiss Mátyás: Jelenlegi tapasztalatommal azt tudnám mondani, hogy gólyaként a tanulás mellett kiemelten fontos, hogy eljárjunk közösségi programokra, ismerkedjünk, szerezzünk barátokat akár a saját évfolyamunkról, akár felsőbb évesek közül, akik tudnak segíteni. Nekem elsőévesként ez sajnos részben kimaradt. Ha visszamehetnék az időben, ezen változtatnék valószínűleg.

Burka Eszter: Én is -ha most lennék elsőéves- sokkal jobban részt vennék az egyetemi életben, illetve a közösségi programokban, hiszen ezáltal nemcsak új embereket ismerek meg, hanem a tanulmányaimhoz is számos segítséget kaphatok. Mindemellett sokkal kitartóbb lennék a tanulás terén, nem adnám fel kis fáradságra hivatkozva az adott zh-ra vagy vizsgára való felkészülést. Végezetül pedig sokkal jobban bíznék magamban és a képességeimben.

Várod már a mentori tevékenységed megkezdését?

Kiss Mátyás: Igen, nagyon várom. A múlt hét előtti héten vettem részt egy kétnapos képzésen a PTE Karrier Iroda szervezésében, amely véleményem szerint nagyon jól sikerült, és remekül éreztem magam. Az ott eltöltött idő felerősítette bennem azt a várakozást, amelyet eddig is éreztem a mentori tevékenységgel kapcsolatban.

Burka Eszter: Izgatottan várom a számomra új helyzetet és bízom benne, hogy mindenkinek, aki hozzám fordul bizalommal, segítséget tudok nyújtani tanulási, magánéleti vagy ügyintézési probléma esetén.

Köszönjük szépen Matyinak és Eszternek az interjút!

Bátran forduljatok hozzájuk, illetve a kar többi hallgatói mentorához (Fazekas Cintia, Czudor Alexandra, Becze Bianka, Androvics K. Balázs), az oktatómentorokhoz (Dr. Pál Emese, Dr. Vörös Eszter Dr. Szalóki Bence), és Szakál Bettinához, a Mentorklub koordinátorához!

likeheartlaughterwowsadangry
Media Iuris

Media Iuris a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Magazinja.

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian