Ilyenek a kuponnapok a másik oldalról

Az idei Glamour-napok a járványhelyzet miatt őszre tolódtak el, habár maga a járvány még mindig tart. Rendkívül informális beszámoló következik kuponakciókról, emberekről és járványügyi intézkedésekről egy budapesti hipermarketben kasszásként dolgozó, sok mindent látott egyetemista szemszögéből.

Van az a kereskedelemben eltöltött idő, ami után az ember már csak legyint, ha merő véletlenségből beosztja magát a Glamour-napokra. Elvégre az csak évi néhány nap, ezzel szemben van nekünk egy karácsonyi-újévi időszakunk, ami kereskedelmi szempontból egy egész hónapos szenvedést jelent, ráadásul minden hónapban van tizedike, amikor az emberek megrohamozzák a hipermarketet, hogy frissen érkezett fizetésükből bevásároljanak. A járvány első hullámában végbement hihetetlen és irracionális vásárlási láz pedig aztán tényleg felkészített minket mindenre.

Ami mindenkit érdekel

Naná, hogy a következő: hordtak-e az emberek maszkot? Megvolt-e a megfelelő távolságtartás? Vagy mindmeghalunk? A helyzet az, hogy a távolságtartásról mint olyanról már réges-rég letettünk: a lelkesedés, hogy rászóljunk minden egyes vásárlóra, nagyjából a koronavírus első hullámának végéig tartott, utána sajnos elment a hangunk. Végérvényesen. A maszkviselés természetesen kötelező, azonban a helyes maszkviseléssel kapcsolatos szabályokat csak néhány héttel ezelőtt vezették be, tehát mostanra az áruház teljes területén kötelező rászólni azokra a vásárlókra, akik a maszkot orr alatt viselik, vagy maszk helyett felhúzott pólóval, arc elé tett zsebkendővel próbálják kijátszani a szabályokat. Az együttműködés nem mindig jön össze: van, hogy a kasszánál, mintegy két perccel a megszabadító távozás előtt, jut eszébe a vásárlónak, hogy ha rendesen veszi fel a maszkot, akkor, tetsziktudni, ő meg fog halni. Nem viccelek, netessékharagudni, veti a szemére a nyolc órája maszkban dolgozó pénztárosnak, mit fog maga csinálni, ha én elájulok két perc helyes maszkviseléstől? Sajnos semmit, mondaná neki a pénztáros, mert a kórházak már sajnos tele vannak azokkal, akik a maszktól lettek rosszul. De a hidegvérű, szarkazmustól mentes kereskedelmi dolgozó ilyet sosem mondana. (Dehogynem.)

ilyenek-a-kuponnapok-a-masik-oldalrol_EGYETEMISTAK_MAGAZINJA1A kuponoknak egyébként is kultúrája van

Az idei Glamour-napok valószínűleg a járványhelyzet miatt a szokásosnál kisebb forgalommal és stresszel zajlottak le – az én munkahelyemen legalábbis mindenképp, a Glamour-péntek egy átlagos, fizetésnapi péntek délutánhoz hasonlított. A nagy élelmiszerüzletek forgalma viszonylag megjósolhatatlan: vannak hóvégi szerda délelőttök, amikor hatalmas a tömeg, és vannak egészen nyugis Glamour-napok is. Viszont a kereskedelmi dolgozó számára a kuponoknak az év minden napján van jelentősége, hiszen a legtöbb üzletláncnak van hűségprogramja. A kupon elméletileg csupán néhány forint kedvezmény, a valóságban viszont a dolgozó idegrendszerének próbája. Vannak olyan vásárlók, akik tudatosan és sokat foglalkoznak a kuponok gyűjtésével és felhasználásával, minden alkalommal lelkesen használják pontgyűjtő kártyáikat, ami az áruház szempontjából rendkívül előnyös, hiszen hatékony ösztönző módszer arra, hogy többen és többet vásároljanak. A probléma általában az szokott lenni, hogy a hűségprogramokat, kuponokat szigorú szabályok őrzik: senki nem kaphat kedvezményt a két szép szeméért, bemondásra. Gyakori konfliktusforrás, hogy a kedvezmény megadásának lehetősége az informatikai rendszer stabilitásától függ, amivel kapcsolatban természetesen felléphetnek problémák, az emberekre pedig jellemző, hogy dühükben valakit hibáztatni szeretnének – és ez általában a kasszás.

Végül pedig: szubjektív tanácsok kezdő kereskedelmi dolgozóknak

Egyetemistaként, ha diákmunkát keresel, jó eséllyel fogsz ki magadnak kereskedelmi vagy vendéglátós munkát, aminek megvan az az előnye és hátránya, hogy rengeteg emberrel fogsz találkozni. Bár ezek a munkák a feladatok szempontjából meglehetősen egyszerűek, meglehet, hogy mentálisan meg fognak viselni. Általános tapasztalat, hogy a vásárlók általában nem értik az adott kereskedelmi egység szervezeti struktúráját – nem azért, mert buták, hanem szimplán nem azért mennek oda, hogy ezen gondolkodjanak –, ezért gyakori lehet az összeszólalkozás, időnként veszekedés olyan dolgokkal kapcsolatban, amiről nem Te tehetsz. Ilyenkor mindig segít, ha megbeszéled a helyzetet tapasztaltabb munkatársakkal, akik egészen biztosan rá fognak világítani a helyzet komikus oldalára, és segítenek megküzdeni a kellemetlen érzésekkel. Az emberek szeretni valóak, tömegesen azonban kimerítő lehet velük foglalkozni, kiváltképp a kellemetlenkedő vásárlókkal. Éppen ezért, ha ilyen munkát vállalsz, mindennél fontosabb, hogy egy megbízható és jó fej csapat álljon melletted, támogató főnökökkel – ha nem ez a helyzet, ne félj váltani!

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian