Hogyan éljük túl a vizsgaidőszakot -Tanulási tippek 2.

2 hét múlva, azaz 2020. május 11-től a pécsi jogi karon kezdetét veszi a tavaszi-nyári vizsgaidőszak. Ez a hír főleg a hallgatók számára nem olyan kellemes, hiszen újból 6 héten keresztül számos tantárgyból -néhány esetben írásban, de leginkább szóban- számot kell adniuk a megszerzett tudásukról. Az előző félév végén már írtam egy cikket a saját tapasztalataimról, a tanulási szokásaimról, most pedig a vizsgaidőszak előtt szeretnék néhány hasznos tippet megosztani veletek és kicsit motiválni benneteket ez előtt a kicsit sem egyszerű időszak előtt. Természetesen még mindig úgy gondolom, hogy szinte nincs két minden szempontból egyforma módszerrel tanuló hallgató, azonban ezek a tanácsok szerintem mindenki számára hasznosak lehetnek.

  1. Kezdd el időben a felkészülést!

Tudom, hogy ez nem egyszerű feladat, főleg azért, mert a szorgalmi időszakban előadásokra, szemináriumokra kell járni, utóbbiakat még ebben az időszakban kell teljesíteni, és ezek nyilván sok időt elvesznek, na meg persze az egyetemi programok, illetve a barátokkal való közös események is hozzátartoznak a mindennapokhoz. A jelen helyzetben természetesen nem járunk nagy közösségbe, illetve a távoktatásra való áttérés miatt online előadásaink vannak, és főként beadandó feladatokkal és dolgozatokkal adunk számot a tudásunkról.  Így egy újfajta rendszer alakult ki az életünkben, amihez hozzá kell szoknunk. Emiatt valóban nehéz jól beosztani a mindennapjainkat és a folyamatos otthonlét sem tesz túl jót a közérzetünknek, azonban fontos, hogy ne hagyjunk mindent az utolsó pillanatra, ugyanis akkor egy káosz lesz az életünk és sokkal leterheltebbek leszünk. Próbálj meg minden nap ha csak egy keveset is, mert mellette sok beadandó feladatod van, tanulni valamelyik tantárgyból. Nem kell napi 10 tételt átvenni, ugyanis azt más feladatok mellett lehetetlen hatékonyan csinálni, de ha már szorgalmi időszakban rendesen megtanulod néhány tantárgy legalább kisebbik felét, akkor sokkal könnyebb dolgod lesz a vizsgaidőszakban, ugyanis nem először látod a rád leselkedő tananyagot és már nagyjából tisztában vagy az adott tárgy felépítésével, összefüggéseivel.

  1. A minőségre is törekedj, ne csak a mennyiségre!

A szóbeli vizsgák esetében általában egy féléves tantárgyból egy 40-50 tételre minimum lehet számítani (de előfordulhat azért több is). Ez látszólag még nem tűnik annyira vészesnek -gondoljuk magunkban- ha napi 10 tételt megtanulunk, plusz egy-két napot ismételünk, akkor egy hét alatt minden gond nélkül le tudunk vizsgázni. Azonban fontos tisztában lennünk azzal, hogy egy tétel mondjuk csak 1-2 oldal vagy 10 oldal terjedelmű. Na meg persze azzal is, hogy mekkora mennyiséget tudunk ténylegesen megtanulni egy nap. Mert azért nem olyan egyszerű dolog egy fogalmat pontosan megtanulni, illetve alkalmazni az összefüggések esetében. Én is tudom, hogy nem lehet a végtelenségig egy tétel/fejezet fölött ülni, de ha nem rögzülnek a fontos információk, könnyen belekeveredhetünk a vizsgán a válaszadásba. Ezért mindenkinek azt tanácsolom, hogy inkább kevesebb anyagmennyiséget tanuljon meg, de azt alaposan, mint hogy sok tételt átvesz egy nap, de csak felületes a tudása.

hogyan-eljuk-tul-a-vizsgaidoszakot

  1. Menj el minél hamarabb vizsgázni!

Igyekezz úgy beosztani a vizsgáid, hogy már az első héten tudj menni valamiből és ha tudod, az utolsó vizsgaalkalmakat hagyd szabadon. Én mindig mentem valamelyik tantárgyból a legelső vizsgaalkalomkor, és eddig sosem bántam meg. Érdemes olyan vizsgával kezdeni, ami nem olyan nagy terjedelmű anyagmennyiséget foglal magában, így a szorgalmi időszakban a különböző egyéb feladatok mellett könnyebben fel tudsz rá készülni. Egy jó indítással könnyebben bele tudsz lendülni a tanulásba és motiváltabb leszel a többi tantárgy teljesítésében is. És ha elsőre valamelyik vizsga nem sikerül, akkor is tudsz későbbi időpontra jelentkezni, és még marad időd még egyszer alaposan átvenni, illetve jobban megérteni az anyagot, és a többi tantárgy abszolválásával sem fogsz elmaradni.

  1. Testi egészség

Már az előző tanulásmódszertani cikkemben is kitértem rá, hogy az egészségünknél nincsen fontosabb dolog. Ha nem alszunk eleget, nem étkezünk rendszeresen, illetve ha túl sok kávét/energiaitalt fogyasztunk, egy idő után kimerültek leszünk, ami ahhoz vezethet, hogy hiába fektettünk rengeteg energiát a felkészülésbe, nem fog úgy sikerülni az adott vizsga, ahogy elterveztük. Persze nehéz megtalálni az arany középutat a túlhajszolt tanulás és az ötpercenkénti Facebook/Instagram/egyéb szünet között, de érdemes törekedni rá. Szerintem a vizsga előtti éjjel sem érdemes sokáig fennmaradni, mert egy éjszaka alatt nem lehet csodát tenni. Tudom, hogy ez sokszor már csak az ismétlést jelenti, ami valóban fontos, de ha nem vagyunk kipihentek, akkor vizsgán könnyen előfordulhat, hogy nem jut hirtelen eszünkbe a válasz, pedig normál esetben simán megválaszoljuk az adott kérdést. Sajnos nagyon ismerősöm nem szokott a vizsga napján reggelizni, pedig szerintem  elengedhetetlen, hogy legalább néhány falatot együnk, mert így az agyunk is frissebb lesz és jobban fog működni.

  1. Lelki egyensúly

Az előző ponthoz ez szorosan kapcsolódik. A vizsgaidőszak egy rendkívül megterhelő időszak, mind fizikailag, mind lelkileg. Nekem személy szerint nem a sok a tanulással van a legnagyobb problémám, hanem az állandó idegeskedéssel. Főleg szóbeli vizsgák előtt izgulok nagyon, hogy mi történik akkor, ha semmi nem jut eszembe a tételemről, nem tudok az oktató kérdésére válaszolni, és milyen kellemetlen, hogy a tanár/tanárnő próbál segíteni, de menthetetlen a helyzet. Nos, gondolom ezzel a problémával nem vagyok egyedül, azért még a legmagabiztosabb és legfelkészültebb hallgatóknál is előfordul egy kis „vizsgadrukk”. Ez egy természetes dolog, sajnos teljesen kizárni nem nagyon tudjuk. Azonban fontos, hogy a felkészülésünkből az idegeskedés ne vegyen el sok időt, mert akkor pont emiatt nem vagy nem olyan jól sikerül az adott vizsga. Próbáljunk meg csak a tananyagra koncentrálni, megérteni az összefüggéseket, gondolkodjunk az adott témáról. Érdemes családtagjainkkal vagy barátainkkal beszélni – jelen helyzet miatt főleg az utóbbiakkal  telefonon vagy az interneten keresztül-hiszen ők azok, akikre bármikor számíthatunk és akár tanácsot is tudnak adni, hogy nekik mi vált be egy adott vizsga esetén. A sport is jól oldja a feszültséget, otthon is sokféle edzést meg lehet csinálni, én például online zumbázom, illetve Youtube videók alapján erősítő edzéseket szoktam végezni. A futás és a biciklizés is nagyon jó kikapcsolódásnak, viszont figyeljünk arra, hogy ezt most lehetőleg egyedül és a tömegek kerülésével tegyük.

Összegezve: Nem lesz egyszerű feladat megbirkózni a vizsgaidőszak adta kihívásokkal, de ha megtesszük a tőlünk telhetőt, olyan nagy baj nem lehet. A tanulást sajnos nem lehet megúszni, de ha időben nekiállunk a készülésnek, akkor jól fogjuk venni az előttünk álló akadályokat.

Mindenkinek nagyon nagy kitartást és olyan vizsgaeredményeket kívánok, amilyet elképzelt!

És ne feledjétek a mondást: Ha megpróbálod veszíthetsz. Ha meg sem próbálod, már veszítettél.

likeheartlaughterwowsadangry
0

2 thoughts on “Hogyan éljük túl a vizsgaidőszakot -Tanulási tippek 2.

Comments are closed.

EnglishGermanHungarian