linkedin

Álláskeresés a LinkedIn-en: a legfontosabb „kemény és puha faktorok”

A LinkedIn, a világ legnagyobb szakmai és üzleti közösségi oldala, idén is megjelentette a munkaadók által legkeresettebb úgynevezett “hard skills” és “soft skills” listáját. Ezek tartalmazzák a legközkedveltebb készségeket, tulajdonságokat, amelyek megkönnyíthetik az álláskeresést. A listák azokból az attribútumokból tevődtek össze, amelyekkel rendelkező tagokat gyorsabban alkalmazták, ezért mindenképpen érdemes reflektálni arra, mi magunk miként demonstráljuk ezeket, és miben fejlődhetünk a jövőben. Akik idén állásra vadásznak, azok számára mindenképpen támpontot adhat, és hasznosítható ez az összesítés.

A LinkedIn egy széles körben ismert internetes portál, több mint 575 millió regisztrált felhasználóval, amelyből csaknem 260 millió aktív legalább havi rendszerességgel. A világon az Egyesült Államokban (150 millió felhasználó), Indiában, Kínában, és Brazíliában a legnépszerűbb, de Európában is nagyon elterjedté vált az elmúlt években. Az oldal főként üzleti kapcsolatok létesítésére, nyilvántartására szolgál, valamint segít az álláskeresésben belföldön és külföldön egyaránt. Ellentétben más közösségi média platformokkal, a LinkedIn nem hirdetésekből szerez bevételt, hanem az emberek fizethetnek (és hajlandóak is fizetni) különböző prémium szolgáltatásokért. Néhány példa ezekből: láthatjuk álláshirdetéseken az ajánlott fizetést, online szemináriumokon, képzéseken vehetünk részt, megnézhetjük milyen keresésekben jelentünk meg, és ezek alapján kik néztek rá a profilunkra, stb. Az oldal használatával összeállíthatjuk, és megjeleníthetjük nyilvánosan az önéletrajzunkat, kis- és nagyvállalatok profilját tekinthetjük meg, és böngészhetünk betöltetlen pozícióik között. Szakmai hírnevünk megalapozása, karrierépítés, cégekről való információszerzés céljából is érdemes regisztrálni. Kapcsolatba léphetünk hr-esekkel, vállalkozókkal, üzletemberekkel, szakmabeliekkel. Az oldal megkönnyítheti a nemzetközi közegben való érvényesülésünket is. Szűrők segítségével beállítható, mely országban, illetve városban keresünk lehetőségeket, milyen területeken, milyen tapasztalattal. Követhetünk különféle híreket, üzleti oldalakat, szakmai csoportokat. A LinkedIn az egyetemisták, pályakezdők, fiatal munkavállalók körében különösen népszerű. A magyar tagok száma megközelítőleg 800.000. Alig ismerek korombelit, aki ne regisztrált volna már, és ne próbálta volna kiaknázni a lehetőségeket. Akad olyan is, aki az oldalon keresztül kapott több ajánlatot, majd kiválasztotta a számára ideálisat, és azóta is az adott vállalatnak dolgozik.

SZAKTERÜLETEK

Számos különböző szakterülettel találkozhatunk: pénzügyi, banki szféra, egészségügy és gyógyszeripar, mérnöki, jogi, informatikai területek, értékesítés, média, kreatív szakmák, stb. Minden terület különböző készségeket kíván meg, de a LinkedIn minden évben összesíti azokat, amelyekkel rendelkezve előnyösebb helyzetbe kerülhetünk a versenytársainkkal szemben. Ezek magyarosítva az úgynevezett „puha és kemény faktorok” (soft and hard skills). A kemény faktorok könnyen megismerhetőek, beazonosíthatóak. Ezek például az iskolai végzettség, nyelvtudás, munkatapasztalat, egészségügyi alkalmasság.

linkedinkep2

A puha faktorok meghatározzák az interperszonális képességeinket, ilyen például a tudás továbbadásának képessége. Idetartozik minden, amit nem lehet megismerni egy önéletrajz olvasása közben, tehát a valódi tudás, problémamegoldó-képesség, érdeklődés, motiváció, viselkedési stílus. Ezek a szociális készségek nagyban, akár 50-70%-ban is beleszámíthatnak abba, mennyire lesz sikeres az interjúnk, és később a munkavégzésünk. A munkavállalók többségénél jelentkezik a Dunning-Kruger hatás, ami azt jelenti, hajlamosak túlbecsülni a képességeiket, képzettségüket. Nem képesek felmérni, ha más ért valamihez, az amatőrök magabiztosabbak a szakértőknél (a nagymamám szokta mondogatni, hogy minél okosabb valaki, annál inkább rájön, milyen keveset is tud a világról).

KEMÉNY ÉS PUHA FAKTOROK

A legnépszerűbb „kemény faktorok” azokat a készségeket jelölik, amelyek nagyon specifikusak, és kellően ritkák ahhoz, hogy a munkavállaló gyors elhelyezkedését segítsék. Ez nem azt jelenti, hogy kizárólag ilyen, és ehhez hasonló állás áll rendelkezésre az oldalon, hanem hogy nehéz az adott munkakörben jártas szakembert találni. A toplistába bekerült az üzleti adatelemzés, felhő alapú számítástechnika, értékesítés, videókészítés, UX designnal, és mesterséges intelligenciával kapcsolatos tapasztalat. Ezekből minden készség más arányokban keresett a világ különböző pontjain.

A legkeresettebb „puha faktorok” az elmúlt évben a következőek voltak:  kreativitás, meggyőzőképesség, együttműködés, rugalmasság, érzelmi intelligencia. Ezek azok a képességek, amelyeket a toborzók, a munkaadók a leggyakrabban használtak kereséseik során. Nyilvánvalóan nemcsak üres szavak kellenek, hanem konkrét, használható érzék ezekhez a tulajdonságokhoz, és fontos hogy javítsunk, élesítsünk rajtuk. Egy interjún ezeket a készségeket sokszor ki kell fejteni bővebben, ezekre következzen néhány példa.  Amikor a kreativitásunkról beszélünk, ezt kapcsolatba hozhatjuk a kollégákkal közös ötleteléssel, „brainstorming”-gal, mert erre azoknak is szüksége van, akik önállóan dolgoznak. Meggyőzésnél kiemelhetjük, fontos hogy a kommunikációnkat testreszabjuk, például ne írjunk többoldalas e-maileket nagyon vizuális embereknek, mert első ránézés után rossz szájízzel kezdenek majd olvasásba. Játsszuk a magunk ördög ügyvédjét, és a másik fél minden álláspontját lássuk át, térképezzük fel, ezáltal könnyebb lesz érvelnünk a saját oldalunkon. A következő kompetenciánál, az együttműködésnél  kihangsúlyozhatjuk, hogy elsődleges a célok és szerepek meghatározása csoporton belül, így elkerülhetőek a nagyobb konfliktusok. Ha rákérdeznek, rugalmasságunk egy munkánál hogyan nyilvánul meg, remek válasz a kísérletezés, az alternatívák előkészítése. Az érzelmi intelligenciánkat jellemezhetjük empátiával, a másik meghallgatásával, építő kritika adásával.

Munkakeresőként, pályakezdőként nehéz elindulni, kétségeink vannak azt illetően mit írjunk az önéletrajzunkba, milyen tapasztalatot érdemes szerezni, miben érdemes fejlődni, hol és hogyan keressünk állást. Érdemes folyamatosan böngészni milyen készségekre és tudásra van a leginkább igény, ezeket mindig fejleszteni, hiszen ezzel olyan előnyökhöz juttathatjuk magunkat, amellyel gyorsíthatjuk, és töretlenül előre mozdíthatjuk a karrierünket.

Kiemelt kép forrás: ITT

Kép: ITT

 

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian