A vírushelyzet hatása a munkaerőpiacra

A koronavírus-járvány nem csak a mindennapokat borította fel és állította le a gazdaság számos területét, de a munkaerőpiacot is a vártnál jobban felforgatta. Korlátozások, online interjúk, távmunka, elbocsátások – nem sok jót ígért a vírus időszaka a munkavállalók számára.

A koronavírus-járványt megelőzően, különösen az elmúlt egy-két évben szinte minden szektorra jellemző volt a munkaerőhiány. Eközben a munkanélküliség lassan csökkenő tendenciát mutatott évek óta. A járvány okozta krízis ezt a helyzetet alapjaiban változtatta meg.

A változás számokban

A KSH jelenlegi adatai szerint a foglalkoztatási arány 68,7%, a munkanélküliségi ráta 4,6%. Ezen mutatók közül az utóbbi a 2019-es év végén csupán 3,3% százalék volt, tehát több, mint 1%-os növekedés történt eme rövid idő alatt. A 2020. május és július közötti időszakban a munkanélküliek átlagos létszáma 224 ezer fő volt. A nőket általánosan magasabb munkanélküliségi ráta jellemezte, mint a férfiakat. 79 ezer fővel dolgoztak kevesebben ebben az időszakban, mint egy évvel ezelőtt. Bérek tekintetében a helyzet fordítottan alakult, ugyanis a KSH közleményei szerint megállapítható volt a kiemelkedő béremelkedés (15,6%), melyet viszont az egészségügyi dolgozóknak kiosztott 500 ezer forintos rendkívüli juttatás is erősen befolyásolt, ezért hosszú távra ebből még nem lehet következtetni.

A koronavírus miatti válságnak legjobban kitett iparágak a feldolgozóipar, a vendéglátás és idegenforgalom, ingatlanközvetítés, szállítmányozás és a szórakoztatóipar. A magyar munkavállalók jelentős része, több, mint a fele dolgozik ezen szektorok valamelyikében. Ezek közül is leginkább kiemelkedő az idegenforgalom, hiszen a határzárak végett a turizmus szinte teljesen megállt, és sok vendéglátóhelység nem tudott akkora profitot produkálni, amely elegendő lenne a fennmaradásukhoz. A szórakozóipar is rendesen megsínyli ezt az időszakot, hiszen létszámkorlátozásokat és egészségügyi előírásokat vezettek be, számos kulturális rendezvény, koncert, fesztivál maradt el. Sajnálatos módon a forgalomcsökkenés, bevételkiesés pedig előbb utóbb elbocsátásokat eredményezett, mely jelentősen hozzájárult a munkanélküliségi szint növekedéséhez.

a-virushelyzet-hatasa-a-munkaeropiacra1_EGYETEMISTAK_MAGAZINJAAz informatikai tudás szükségessége

Mivel elért minket a második hullám, a munkaerőpiac további változásaira lehet majd számítani a későbbiekben is. Ami biztos, az az, hogy mindenképpen előnyt élveznek azok az álláskeresők, akik rugalmasan képesek kezelni a távmunka kihívásait. Az elmúlt időszakban egyértelművé vált, milyen fontos tényező lett az informatikai tudás a munkában, hiszen csak az állhatott át távmunkára, aki olyan beosztásban dolgozik, és a kellő képzettsége is megvan hozzá.

A munkakeresőknek azzal kellett sok helyen szembesülnie, hogy nem személyes interjún kell részt venniük a jelentkezéshez, hanem online formában valósul meg. Mint minden másnak, ennek is vannak előnyei és hátrányai is. Például lehet, hogy nem fog valaki annyira izgulni, hiszen a saját otthoni környezetéből beszélgethet egy másik emberrel a képernyőn keresztül., ugyanakkor megeshet, hogy nem tud a jelentkező akkora benyomást tenni a felvételiztetőre, mintha személyesen jelent volna meg.

A szülők különösen nehéz helyzetbe kerültek a pandémiás helyzet miatt, hiszen sok olyan szituációval találhatták magukat szemben, amelyre nem voltak felkészülve. Zoom, Kréta, Moodle, Classroom…csak néhány azon platformok közül, amelyeken keresztül próbálták a tanárok a távoktatás berkein belül átadni a tudást a hallgatóknak. Erre azonban sok szülő nem volt felkészülve, hiszen nem mindegyikük ért úgy ezekhez a programokhoz, mint a mai generáció. Másrészről viszont, mivel a gyermekek otthon maradtak, a munka elvégzése is kérdésessé vált, hiszen a kisebbekre is vigyáznia kellett valakinek.

Váratlan „nyertesek”

Habár a legtöbb vállalat rosszul járt a 2020-as évvel, mégis vannak olyan piaci szereplők, akik pont a kialakult helyzetnek köszönhették a növekedésüket. A vírus ideje alatt megfigyelhető volt a vásárlási attitűd jelentős mértékű változása, hiszen sok online webshop forgalma nőtt meg számottevő mértékben. Az emberek a fertőzésveszély elkerülése érdekében igyekeztek távol maradni a tömött bevásárlóközpontoktól, fokozatosan térve át az internetes rendelésre. Azonban míg régebben csak a számítástechnikai eszközök, kiegészítők, könyvek online történő megvásárlása volt csak a megszokott, egyre inkább kapaszkodnak fel a ruhát és élelmiszert forgalmazó vállalatok is. Sorra nyílnak meg az újabb és újabb webshopok, mely ugyanakkor új munkalehetőségeket is magával hoz, hiszen egyre nagyobb igény lett ezáltal megfelelő IT-s, HR-es, marketinges szakemberekre. Ez a tény ugyancsak alátámasztja azt, hogy az online- és távmunkát végző munkavállalók vannak a legszerencsésebb helyzetben jelenleg.

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian