A fáradtság 7 különböző formája

Elég érdekesnek találom, hogy pont most beszélünk a fáradtságról, amikor hónapokra el voltunk zárva a külvilágtól, és annyit pihenhettünk, amennyi csak jólesett. Azonban mindenki tudja, hogy a semmittevésben is el lehet fáradni, ezért most összegyűjtöttem ennek a 7 formáját.

Személy szerint én úgy szeretek a legjobban pihenni, hogy bekapcsolom a sorozatomat és közben játszok az egyik játékkal a telefonomon, miközben fekszem a puha ágyamban a még puhább párnaváram között. De néha még ez sem elég a feltöltődéshez, ez pedig amiatt lehetséges, hogy rossz módját választottam a pihenésnek.

Dr. Saundra Dalton-Smith pszichológus Szent pihenés c. könyv írója szerint 7 különböző módon fáradhatunk el, és mindet másképp kell kihevernünk.

Minél jobban ismerjük a fáradtság formáit, annál hamarabb vehetjük észre magunkon melyikben kínlódunk és annál előbb lesz vége a szenvedésünknek.

  1. A fizikai fáradtság

Egy jó hosszú mozgalmas nap után, az egész testünket vonszoljuk ide-oda, kedvtelenek vagyunk, nincs fizikai erőnk semmihez. Még a szemünk nyitva tartása is kemény feladat. A fáradtság e formája olyankor tör be az életünkbe, mikor fizikai aktivitásra kényszerültünk. Lehet szó sportolásról vagy egy kis shoppingolásról is. Ilyenkor a legokosabb megoldás a pihenésre az alvás. Abban az esetben, ha nincs időnk aludni, akkor a szemünket tartsuk csukva legalább 10 percig, ugyanis a szemünk teszi ki az érzékelőreceptoraink nagy részét, vagyis annak van a legtöbb feladata, ha pedig hagyjuk egy kicsit pihenni, mi magunk is frissebbek leszünk.

  1. Mentális fáradtság

Ez úgy ismerhető fel, hogy csak bámulunk ki a fejünkből és a lehetetlent csináljuk, a semmire gondolunk! Nincsenek felépített gondolatarendszerek a fejükben, egyszerűen összefolyik minden és mindenki. Ilyenkor a legjobb, ha az elektronikai eszköztől megszabadulunk és mentálisan próbálunk feltöltődni, mint például könyvolvasással vagy zenehallgatással. A szabadban való séta a családdal vagy barátokkal a legjobb megoldás!

  1. Szociális fáradtság

Ez olyankor következik be, amikor elfeledkezünk az „Én-idő”-ről. Minden eseményen, minden bulin, minden randin ott akarunk lenni, semmiből sem szeretnék kimaradni. Persze ez érthető, hiszen egyszer élünk, ki kell használni a nekünk megadott éveket, azonban ahhoz, hogy ez az idő ne legyen jóval kevesebb, néha muszáj nemet mondanunk 1-1 programra, főleg olyankor, mikor már érezzük, hogy nem is szeretnénk kimozdulni otthonról. Csak azért ne bólintsunk rá egy programra, mert félünk, hogy mit fognak gondolni a többiek. Nem baj, gondoljanak, amit akarnak. Ha ismernek bennünket, akkor meg fogják érteni, hogy néha jobb a kényelmes kanapét választani, a kényelmetlen szűk cicanaci helyett. Azonban, ha izgő-mozgók vagyunk, arra is létezik egy arany középút. Hívjuk magunkhoz a kívánt társaságot és tartsunk egy laza házibulit.

  1. Kreatív fáradtság

Nemcsak azoknak a dolgozó embereknek van szükségük kreativitásra, akiknek a munkájuk megkívánja. Bármikor közbejöhet, egy party szervezése vagy egy esszé megírása. Ilyenkor nem mindig ugranak be a legjobb ötletek akkor, amikor kellene. De semmi baj, a „Kreatív energia” egy kiszámíthatatlan jelenség. Egy kis séta után a szabadban, vagy bármilyen időeltöltés után beugorhat a tökéletes ötlet! A lényeg az, hogy soha ne erőltessük azt, ami nem megy. A dolgok mindig akkor teljesülnek be, amikor a legkevésbé számítunk rájuk.

  1. Érzelmi fáradtság

Tünetei: étvágytalanság, meggyötörtség, tanácstalanság és összezavarodottság. Mintha egy szakítás utáni állapotot írtam volna le, vagy egy összevést a szüleinkkel, legjobb barátunkkal, a szerelmünkkel. Az érzelmeink helyreállítására a legjobb megoldás egy jó hallgató társ. Egy szomorú embernek sosem tanácsra, vagy véleményre van szüksége, hanem arra, hogy kiadja azt, ami a lelkében van. Minden jót és minden rosszat. Ez akár eltarthat órákon keresztül, vagy hetekig is. Türelmesnek kell lennünk és jó hallgatóságnak. Ha befejezte a panaszkodást, üvöltözést, sírást és elmondott mindent, ami benne volt, akkor ezáltal ő is sokkal tisztábban és reálisabban fogja látni a dolgokat. (Egyetlen tanács, ami megfogatható az anyuka tanácsa!)

  1. Spirituális fáradtság

Az egyik legnehezebben felismerhető típusa a fáradtságnak. Szinte keveredik a fentiekkel, de valahogyan mégsem. Úgy érezhetjük ilyenkor, hogy nincs értelme semminek, nem akarunk kezdeni magunkkal semmit, csak sodródunk az életben. Mintha letértünk volna a helyes útról és bolyonganánk a létben összevissza. Ilyenkor próbáljunk megnyugodni, mély lélegzetet venni, sétálni egyet a napsütésben, C-vitamint enni, és egy kis idő után újra visszanyerhetjük az élet értelme kifejezését.

  1. Digitális fáradtság

Az olyan eszközök miatt fellépő kimerültség, ami nemcsak az érzékszerveinket, a bőrünket vagy a tartásunkat teszik tönkre, hanem a kapcsolatainkat is. Reggel az első cselekedetünk és este az utolsó. Facebook, Instagram, Snapchat, ki-mikor-hol és mit rakott ki. Egy késztetés, mintha muszáj lenne tudunk mindenről. De ezek közel sem olyan fontos dolgok, mint a család, a barát vagy a szerelem. A megoldás annyi, hogy lecsukjuk a laptopot, kikapcsoljuk a wifit a telefonunkon és élvezzük az életet azoknak a társaságában, akik fontosak nekünk.

likeheartlaughterwowsadangry
0
EnglishGermanHungarian